Digitaaliset tarinat ja tarinankerronta – kirja

16 09 2016

Työn alla pari vuotta ollut kirja alkaa olla viimeistelyä vaille valmis.
Sisällysluettelo antaa esimakua tulevasta:

DIGITAALISET TARINAT JA TARINANKERRONTA 

Satu Hakanurmi

ALUKSI

OSA 1. JOHDANTO

1.1. Tarinasta on moneksi

Kerro tarinoita
Kuuntele tarinoita
Tule kuulluksi

1.2. Mikä on digitaalinen tarina?

Omaelämäkerrallisuuden nousu digitarinoiden lähisukulaiset
Tarina vs. kertomus
Digitarinan aiheet ja ainekset

1.3. Omat tarinat

OSA 2. DIGITARINOIDEN KÄYTTÖMAHDOLLISUUKSIA
– Esimerkkejä meiltä ja muualta

2.1. Tarinoista oppiminen ja narratiivinen pedagogiikka

Huomisen tarinat syntyvät plastisesta muistista
Sisäinen tarina luo turvallisuutta
Oppiminen identiteettineuvotteluna
Tarinankerronta tukee kokemusten reflektointia
Esimerkkejä:
– Syvällistä reflektointia Student Voices –projektissa
– Miten syntyi tarina tyhjästä tuolista?
– Historian läsnäolo konkretisoitui opiskelijoiden digitarinoissa
Haasteita digitarinoiden opetuskäytössä

2.2. Tarinankerronta hyvinvoinnin tukena

Patient Voices
”Go Around”
Terapiaa vai oppimista?
Valokuvan tarina
”Kiiltokuvatyttö”
Hope Lab

2.3. Tarinoita työelämästä

2.4. Tarinat ja tutkimus
Mitä kuvat kertovat?
Tutkimuksen suunnittelu
Eettiset näkökohdat ja tutkimuksen luotettavuus
Osallistava käänne

2.5. Autenttista kokemusta projekteihin

OSA 3. TYÖKALUJA TEKIJÄLLE JA OHJAAJALLE
-Miten digitarina kerrotaan?

3.1. Ideointia ja erilaisia liikkeellelähtöjä
Työskentelyn lämmittely ja rohkaisu

3.1.1. Jokainen valokuva on jo tarina
Valokuvan voima yllättää
Perhevalokuvat
Työskentely symbolisten kuvakorttien kanssa
-Heppakortit tunteiden ilmentäjänä
-Kortit ohjauksessa ja oppimisessa
Kuvalla katsotaan taakse ja eteen
Uudesta valokuvasta tarinan impulssi
– Kamerakävely ja kuvaustehtävä

3.1.2. Esineet kertovat

3.1.3. Luova kirjoittaminen käynnistää tarinoinnin
Eroon tyhjän paperin syndroomasta

3.1.4.Ryhmä tukee tarinan hahmottamisessa
-Tunnista tarinan tunteet ja merkitykset

3.2. Käsikirjoitus kiteyttää tarinan
Aloitus on tärkeä/Älä hukkaa aloitusta
Kokonaisuus ratkaisee
Tarina päättyy aina
Säilytä henkilökohtainen ote
Miten kerrotaan lyhyt tarina?
Miten tehdään hyvä käsikirjoitus?
Tarinan voi pilata miljoonalla eri tavalla

3.3. Näe tarina kuvina eli kuvakäsikirjoitus

Minimaalinen informaatio takaa kuulijan maksimaalisen kiinnostuksen
Creative Commons on kansakunnan kuvapankki
Kuvakäsikirjoitus syntyy paperille tai editointiohjelmaan

3.4. Kerro ja kuuntele

Kerronta omalla äänellä on digitarinan ydin
Less is more on hyvä lähtökohta ääniraidalle
Äänityksen tekeminen
Monipuolisen ääniraidan tekeminen
Musiikkia!

3.5. Editointi laittaa kaiken yhteen

Editointi antaa tarinalle rytmin
Rytmivinkkejä
Aloita helpolla editointiohjelmalla
Editoinnin vaiheet
Pidä materiaalit järjestyksessä tietokoneella

3.6. Tarinan jakaminen

OSA 4. EETTISESTI ETEENPÄIN

Työpajan ohjaajan valmiudet
Eettiset kriteerit
Yhteisöjä & konferensseja

LÄHTEET


Toiminnot

Information

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s




%d bloggers like this: